Održana šesta radionica eko-patrole u OŠ Vodice – Zar je more kiselo?.

Piše: Mirta Srdarev — 8. svibnja, 2022.

Dana 7. svibnja 2022. godine u Osnovnoj školi Vodice u okviru provedbe projekta “Kornati – važno je o moru znati 6“ održana je šesta radionica naziva “Zar je more kiselo?”. Cilj današnje radionice bio je otkriti kako se naš planet osjeća kada negativno utječemo na njega, provesti istraživanje u kojem se postavlja hipoteza o kiselosti mora te je dokazati metodom pokusa, upoznati se s pojmovima kao što su indikator, pH vrijednost i acidifikacija te pomoću konopa otkriti hranidbene lance u morskom ekosustavu i potvrditi važnost ravnoteže i svakog živog bića u njemu. U konačnici, cilj je bio dobiti motivaciju za smanjenje aktivnosti koje doprinose stvaranju ugljikova dioksida, zagrijavanju Zemlje, zakiseljavanju mora, narušavanju morskog ekosustava te narušavanju kvalitete života svih nas. Za kraj smo napisali poruke majkama povodom Majčinog dana i kreativno se izrazili.

Radionicu smo započeli aktivnošću Kako se planet Zemlja osjeća? Razgovarali smo o tome kako je na početku Zemlja bila svježa, puna šuma i disala je punim plućima, ali ljudskim aktivnostima i stvaranjem prevelikih količina ugljikova dioksida u atmosferi, povećala se temperatura na Zemlji! Ponovili smo pojmove kao što su efekt staklenika, globalno zatopljenje, staklenički plinovi i potvrdili kako moramo promijeniti svoje ponašanje te pridonijeti promjenama na planeti! Da bismo doista dokazali kako se Zemlja osjeća kada je uništavamo i kada joj štetimo, jedan od učenika predstavljao je Zemlju, a ostali učenici su ga postupno pokrivali dekama, jaknama koje su predstavljale krčenje šuma, smeće, nerazumijevanje koncepta 7R (itd.). Tako smo potvrdili kako se temperatura ispod pokrivača povećala i kako se naša Zemlja nije ugodno osjećala, a pozitivan utjecaj na Zemlju jesu upravo aktivnosti suprotne od onih koje su predstavljale pokrivače!

Kroz drugu aktivnost – istraživanje (postavljanje hipoteze i pokus) – upoznali smo se s činjenicom da najveću moć upijanja ugljikova dioksida iz atmosfere imaju šume i oceani te da povećanjem CO2 u atmosferi, dolazi i do povećanja CO2 u morima i oceanima, a posljedično se stvaraju velike promjene u morskom ekosustavu! I krenuli smo istraživati! Postavili smo hipotezu je li more kiselo i utječe li povećana koncentracija CO2 na more i život u njemu! Koristeći crveni kupus kao indikator definirali smo pH vrijednost za desetak kućanskih materijala (soda bikarbona, pasta za zube, tekućina kiselih krastavaca, ocat, limun, naranča, sapun za ruke, more, itd.). Dodavanjem materijala u indikator, mijenjala se boja, a mi smo pomoću skale pH vrijednosti određivali je li nešto kiselo, neutralno ili lužnato. Zapažanja smo zapisivali i zaključili kako more NIJE kiselo, ono je blago lužnato, a više od polovine učenika potvrdilo je hipotezu kako se more zakiseljava i kako povećana razina CO2 utječe negativno na more i život u njemu! Da bismo to u potpunosti razumjeli, dotakli smo se pojma zakiseljavanje mora ili acidifikacija! Upravo povećanjem razine CO2 u atmosferi (što je rezultat krčenja šuma, industrijskih aktivnosti, izgaranja fosilnih goriva, itd.), sve se više CO2 otapa u moru što negativno utječe na život u njemu! I došli smo do zadatka u kojem smo naučeno potvrdili pomoću uzročno-posljedične veze – svakodnevna vožnja automobila – izgaranje fosilnih goriva – povećana koncentracija CO2 u atmosferi – otapanja CO2 u moru – povećana kiselost mora – svijet u moru je u opasnosti… Jedno od mogućih rješenja problema? Smanjiti korištenje automobila, više hodati, biciklirati!

Na kraju smo kroz priču o morskom svijetu, dokazali važnost svih vrsta u morima i oceanima i to kroz aktivnost Hranidbena mreža. Svaki od učenika predstavljao je jednu vrstu (morski pas, fitoplankton, zooplankton, koralj, itd.), a povezivanjem vrsta u lance i lanaca u hranidbenu mrežu dokazali smo koliko je sve povezano i da nepostojanjem pojedinih vrsta, narušavamo hranidbeni lanac ili više njih i tako negativno utječemo na ravnotežu u morskom ekosustavu! Još jednom smo potvrdili da razmišljajući o svojim postupcima i promjenama ponašanja u odnosu na prirodu, radimo dobro jedni za druge!

Za kraju smo posvetili vrijeme kreativnom dijelu i izradi poruke majkama povodom Majčinog dana!

Svoje zadovoljstvo radionicom te stav i razmišljanja o radionici, učenici su iskazali pomoću ruke, a svaki prst je predstavljao jedan vid odnosa prema radionici: sviđanje, iznenađenje, nesviđanje, o čemu želimo znati više, što nas je oduševilo!

A kako nam je bilo, pogledajte kroz fotografije!

Pratite nas i dalje do sljedeće radionice kada ćemo provesti akciju čišćenja u našoj lokalnoj zajednici!

Nositelj projekta je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta, a partneri na projektu su Općina Murter-Kornati, JU NP Kornati, Dječji vrtić Spužvica Tisno, Centar za odgoj i obrazovanje Šubićevac, Udruga Aurora, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu te Osnovna škola Vodice. Projekt sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

Preporučamo pročitati.


Argonauta je član.

Hrvatski otočni proizvod
LAGUR Galeb
More 249
Partnerstvo za more
Youth and environment Europe
Zeleni forum



Argonauta vodi, ažurira i prezentira:

Eko patrola »

Vannastavni edukacijski program za održivi razvoj

Colentum »

Arheološki park Colentum

Sea is life »

Blog međunarodnih volontera

Jedro.eu

Jadranski međusektorski edukacijski i društveni centar za održivi razvoj otoka