Održana je šesta radionica Eko-patrole: “Zar je more kiselo?”.
Dana 3. svibnja 2024. u prostorijama OŠ Vodice održana je šesta radionica u okviru projekta „Kornati- važno je o moru znati 8“ Argonautine Eko-patrole. Cilj projekta i izvannastavnih edukativnih radionica je ojačati svijest o vrijednostima prirode i okoliša koji nas okružuju te stvaranje pozitivnog stava prema održivom razvoju.
U modulu „Zar je more kiselo“ prva aktivnost pod nazivom „Kako se zemlja osjeća“ omogućila nam je iskustveno spoznati kako prevelike količine CO2 u atmosferi utječu na Zemlju. Učenici su trebali razmisliti kojim aktivnostima pojedinci i industrije utječu na povećanje ugljikovog dioksida u atmosferi. Nakon što su razmislili o uvjetima trebali su jednog učenika koji je predstavljao Zemlju „zatrpati“ odjećom koja će predstavljati neki od zamišljenih štetnih utjecaja. Vrlo brzo su shvatili cilj ove radionice te im je bilo jasno da je „Zemlja“ pregrijana velikom količinom štetnih plinova. Cilj ove aktivnosti je probuditi unutarnju motivaciju djece za aktivno rješavanje problema te razviti osjetljivost i empatiju prema planetu Zemlji.
Aktivnost koja je u ovoj radionici donijela najviše oduševljenja bila je „Pokus- je li more kiselo?“ u kojoj su učenici trebali ispitati pH vrijednost pripremljenih otopina. Povezali su znanja o fotosintezi s razlozima upijanja ugljikovog dioksida iz atmosfere, uočili su važnost šuma i mora za upijanje ugljikova dioksida te su upoznali i primijenili znanstvenu metodu dokazivanja pokusom. Nakon postavljanja hipoteze ili pretpostavke u kojoj smo imali mješovite odgovore učenici su se spremili za pokus. Ispitivali smo pH vrijednost otopina indikator papirima i otopinom kiselog kupusa koji također služi kao indikator. Učenici su se jako angažirali i međusobno podijelili uloge u timu pa su svi ispitali po dvije otopine te su skupa donijeli zaključke i poredali otopine od najkiselije do najlužnatije. Iako smo trebali dobiti da je more blago lužnato, njihove pH vrijednosti su bile oko 6 čime smo dokazali da je ipak blago kiselo što znači da već sada trebamo aktivno sudjelovati u svim eko akcijama kako bi se smanjio utjecaj ugljikova dioksida na more.
Kako bi zaokružili priču s hipotezom i pokusom došli smo do videa „What is Ocean Acidification“ koji je dio treće aktivnosti pod nazivom „Prihvaćena hipoteza i posljedice zakiseljavanja“ kojim smo objasnili dobivene rezultate. Ova aktivnost potiče kritičko promišljanje, znatiželju i interes za temu, gradi svijest o potrebi logičkog promišljanja prilikom donošenja zaključaka te nam pomaže prihvatiti neuspjeh kako sastavni dio učenja. Nakon donošenja zaključaka o zakiseljavanju mora trebali su povezati uzročno posljedične veze zakiseljavanja mora. Vrlo brzo su poslagali zadane kartice te su donijeli zaključak kako sami utječemo na promjene koje nam se događaju. Ističu kako je važno da pojedinac pokušava nešto promijeniti pa da tako i oni mogu biti pokretači novih eko akcija počevši od vožnje bicikla umjesto vožnje u automobilu.
U četvrtoj aktivnosti „Hranidbena mreža“ upoznali smo se s pojmovima hranidbeni lanac i hranidbena mreža, shvatili su kako hranidbeni lanac funkcionira, uočili su njihovu važnost i međusobnu ovisnost te su otkrili kako dolazi do narušavanja ravnoteže u morskom ekosustavu. Zadatak je bio da na papiriće napišu 10 biljnih i životinjskih vrsta te ih nalijepe na prste. Čitajući priču trebali su pratiti i konopom povezivati određene vrste u hranidbene mreže odnosno hranidbene lance. Iako smo odradili aktivnost i došli do zaključaka potrebno je samu izvedbu razraditi jer po opisu iz priručnika nije jednostavno nalijepiti konop na trakicu na prstu. Iako su se u više navrata spetljali i trebali vraćati na neke vrste, vidjelo se da im se aktivnost svidjela. Ovom aktivnosti razvijaju sposobnosti slušanja, koncentracije i praćenja uputa, usavršavaju finu motoriku, razvijaju sposobnost prepoznavanja uzročno posljedičnih veza i promišljanja o širem kontekstu priče.
U petoj aktivnosti učenici su trebali izraditi „Razglednicu nade“ u kojoj su pisali poruke usmjerene ka njihovim nadanjima za budućnost Zemlje u 2030. godini. Ovom aktivnosti usvajaju pozitivan stav prema očuvanju prirode, potiču kreativno izražavanje, razvijaju osjetljivost i empatiju prema prirodi. Pisali su kako se nadaju da će postojati više edukativnih radionica, više kanti za otpad, manje automobila…
Evaluaciju smo proveli na način da su učenici nacrtali otisak svoje ruke na papiru gdje je kažiprst odgovarao na piranje: Što te najviše iznenadilo?, palac: Što ti se svidjelo?, srednji prst: što ti se nije svidjelo?, prstenjak: o čemu želiš znati više?, mali prst: sitnica koja te oduševila. Najviše zanimanje su pokazali za izvedbu pokusa, neki su istaknuli igru hranidbenih mreža. Iznenadio ih je postupak zakiseljavanja mora te o tome žele znati više. Cijela radionica im se svidjela zbog dinamičnosti i praktičnih aktivnost.
A kako nam je bilo, pogledajte kroz fotografije!
Pratite nas i dalje do sljedeće radionice kada ćemo provesti akciju pošumljavanja u našoj lokalnoj zajednici!
Nositelj projekta je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta, a partneri na projektu su Općina Murter-Kornati, JU NP Kornati, Dječji vrtić Spužvica Tisno, Centar za odgoj i obrazovanje Šubićevac, Udruga Aurora, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu te Osnovna škola Vodice. Projekt sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja.