“Energija i resursi”- održana je druga radionica Eko patrole.
Dana 22. veljače 2025., održana je radionica pod nazivom “Energija i resursi” u kojoj su sudjelovali učenici OŠ Vodice.
Cilj prve aktivnosti “Pogodi!“ bio je podizanje energije sudionika te upoznavanje s temom prirodnih resursa kroz interaktivnu igru.
Učenici su podijeljeni u četiri tima. Svaki tim je birao osobu koja je izvlačila karticu s nazivom određenog prirodnog resursa te ga pokušavala opisati ostalim članovima tima koristeći sinonime, geste ili izraze lica. Timovi su imali 30 sekundi za pogađanje pojma, a svaki točan odgovor donosio im je bodove.
Aktivnost je protekla u veseloj i dinamičnoj atmosferi. Učenici su s entuzijazmom sudjelovali, pokazujući kreativnost u opisivanju pojmova. Pojmovi poput “sunčeva energija”, “vjetar” i “minerali” izazvali su zanimljive pokušaje pantomime i asocijacija. Na kraju igre, tim s najviše osvojenih bodova proglašen je pobjednikom.
Učenici su aktivno sudjelovali, razvijali komunikacijske vještine i učili o prirodnim resursima na zabavan način. Predloženo je da se slične igre uključe i u buduće nastavne aktivnosti kako bi učenici lakše usvojili gradivo kroz igru i suradnju.
Druga edukativna aktivnost “Priča o Zemlji“, imala je za cilj podizanje svijesti o važnosti prirodnih resursa kroz timski rad i kreativno pripovijedanje.
Učenici su podijeljeni u četiri tima, a svaki je tim dobio određene materijale: šalicu vode, zatvorenu staklenku, zemlju, kamen, staklenu posudu sa životinjicom te biljku. Njihov zadatak bio je osmisliti i ispričati priču koja uključuje sve dobivene elemente, pri čemu su trebali surađivati i koristiti maštu. Timovi su imali 20 minuta za pripremu, nakon čega su prezentirali svoje priče pred ostalim sudionicima.
Većina priča bila je šaljivog tona, što je dodatno pridonijelo pozitivnoj atmosferi među učenicima. Kreativnost je bila izražena kroz zanimljive zaplete – primjerice, u jednoj priči kamen je postao glavni junak koji pokušava pronaći svoje mjesto u ekosustavu, dok je u drugoj biljka imala moć pričanja i nagovarala kukca da ne pojede listove.
Učenici su pokazali iznimnu domišljatost i smisao za humor, ali i razumijevanje važnosti prirodnih elemenata i njihove međusobne povezanosti u ekosustavu. Aktivnost je potaknula suradnju, timski rad i vještine pripovijedanja, a učenici su izrazili želju za sličnim zadacima u budućnosti.
Treća aktivnost “Naš dom“, imala je za cilj istraživanje porijekla materijala i predmeta iz svakodnevnog života te njihovu povezanost s okolišem.
Učenici su podijeljeni u četiri tima, a svaki tim je dobio veliki list papira, bojice, markere i olovke. Njihov zadatak bio je zajednički nacrtati unutrašnjost zamišljenog doma, pri čemu su trebali obratiti pažnju na namještaj, aparate i predmete koje koriste svaki dan.
Nakon crtanja, svaki tim je identificirao najmanje pet različitih materijala od kojih su predmeti izrađeni te razmišljao o njihovu porijeklu – od prirodnih sirovina do gotovih proizvoda u njihovim domovima. Ti su podaci zapisani u oblačiće oko nacrtanih kuća.
Po završetku crtanja, timovi su predstavili svoje radove, nakon čega je uslijedila grupna rasprava o povezanosti naših domova i okoliša. Učenici su razgovarali o podrijetlu materijala, razlikama između njih te važnosti odgovornog korištenja resursa.
Učenici su pokazali veliku kreativnost i analitičko razmišljanje, pri čemu su prepoznali da mnogi svakodnevni predmeti potječu iz prirodnih izvora poput drveta, metala, plastike i stakla. Diskusija je bila vrlo dinamična, a učenici su izražavali zanimljive zaključke o tome kako materijali prolaze dug proces obrade prije nego što stignu u naše domove.
Mnogi su prepoznali važnost recikliranja i ekološki prihvatljivih materijala te su predlagali načine na koje bi mogli smanjiti negativan utjecaj na okoliš.
Nakon istraživanja porijekla materijala u prethodnoj aktivnosti, učenici su u aktivnosti „Povratak domu“ razmišljali o energetskoj učinkovitosti svojih domova. Timovi su nadogradili svoje ranije nacrtane kuće, dodajući rješenja za uštedu energije, poput bolje izolacije, korištenja obnovljivih izvora energije i pametnog upravljanja toplinom.
Učenici su raspravljali o vrstama grijanja, toplinskim svojstvima materijala i troškovima energije, a zatim predstavili svoje prijedloge za energetski učinkovitiji dom. Aktivnost je potaknula kritičko razmišljanje i timski rad, a učenici su pokazali razumijevanje važnosti održivih rješenja.
“Obnovljivo ili neobnovljivo – stvorimo svoju društvenu igru“- ovu aktivnost sudionici su započeli raspravom o elementima društvenih igara koje poznaju. Nakon toga, podijeljeni su u timove, pri čemu je svaki tim imenovao voditelja. Cilj je bio osmisliti jednostavnu društvenu igru koja uključuje ploču s poljima, kockice, kartice s pitanjima i izazove.
Jedan tim izradio je ploču za igru s označenim poljima (početno, završno, resursi, izazovi). Ostali timovi osmislili su pravila igre, kartice s pitanjima i izazovima te način bodovanja.
Aktivnost je uspješno potaknula suradnju i kreativnost sudionika. Kroz proces izrade igre, sudionici su istraživali obnovljive i neobnovljive izvore energije, povezali znanje s igrom i razvili komunikacijske i istraživačke vještine.
Zadnja aktivnost ove radionice “Proaktivnost u vlastitom domu“ imala je za cilj podizanje svijesti o važnosti očuvanja energije te stvaranje vizualnih podsjetnika za gašenje svjetla. Sudionici su raspravljali o načinima smanjenja potrošnje električne energije kod kuće i u školi. Svaki sudionik je dobio A4 papir i nacrtao otisak svoje ruke koristeći različite boje i materijale. Nakon crtanja, izrezali su oblik ruke i pričvrstili ga selotejpom iznad prekidača za svjetlo u učionici i toaletu.
Aktivnost je uspješno osvijestila važnost jednostavnih ekoloških navika. Sudionici su kroz kreativni zadatak napravili korisne podsjetnike koji će ih poticati na štednju energije u školi i kod kuće.
Nositelj projekta je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta, a partneri na projektu su Općina Murter-Kornati, JU NP Kornati, Dječji vrtić Spužvica Tisno, Centar za odgoj i obrazovanje Šubićevac, Udruga Aurora, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu te Osnovna škola Vodice. Projekt sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
MJESTO I DATUM: Vodice, 22. veljače 2025.
IZVJEŠĆE SASTAVILA: Josipa Biluš