Škole i obrazovne ustanove kao pokretači promjena.

Datum objave: 4. ožujka, 2025.

Škole i obrazovne ustanove idealne su platforme za promicanje energetske učinkovitosti zbog svog jedinstvenog položaja unutar zajednice. One mogu poslužiti kao modeli održivih praksi, potaknuti učenike i nastavnike da usvoje ekološki prihvatljiva ponašanja te pružiti praktična iskustva učenja. Iako primarno obrazuju, ove ustanove također imaju veliki potencijal da postanu polazišta za inovacije u energetskoj učinkovitosti.

U Hrvatskoj je nekoliko inicijativa uspješno transformiralo škole u eko-friendly prostore primjenom energetski učinkovitih tehnologija. Na primjer, projekt “Pametne škole” smanjio je ugljični otisak škola u pograničnom području između Hrvatske i Bosne i Hercegovine ugradnjom mjera za uštedu energije kao što je toplinska izolacija i zamjena stolarije. To je dovelo do značajnih godišnjih ušteda energije, uz fotonaponske sustave instalirane na krovovima dviju škola i novim kotlovima na biomasu u nekoliko drugih.

Još jedan značajan primjer je Osnovna škola Nikola Tesla u Rijeci, na kojoj je provedena velika obnova s ciljem povećanja energetske učinkovitosti. Projektom je postignuto smanjenje od preko 47% godišnje energije korištene za grijanje, premašivši početni cilj od 20%. Radovi su uključivali obnovu fasade, zamjenu vanjske stare stolarije te toplinsku izolaciju krova, terase i stropa ispod potkrovlja.

U Kaštel Lukšiću jedna je osnovna škola postigla potpunu elektroenergetsku neovisnost. Škola električnu energiju za vlastite potrebe proizvodi solarnom elektranom snage 22 kW na svom krovu, a dosadašnje klasične žarulje zamijenila je učinkovitijim LED žaruljama. Ovaj projekt realizirala je Energetska zadruga Kaštela u suradnji s raznim partnerima, a jedan je od prvih primjera organiziranja lokalne zajednice u energetsku zadrugu za provedbu energetskog projekta zajednice u Hrvatskoj.

Obrazovni utjecaj i angažman zajednice

Integracija projekata energetske učinkovitosti u školama ima nekoliko prednosti: smanjuje (negativan) utjecaj ustanove na okoliš, a istovremeno služi kao obrazovni alat. Učenici uključeni u ove projekte uče o obnovljivoj energiji, održivosti i važnosti očuvanja prirode. Štoviše, često sudjeluju u radionicama i aktivnostima koje ih potiču na kritičko razmišljanje o vlastitoj potrošnji energije i ekološkim praksama.

Osim toga, ovi projekti podržavaju angažman zajednice. Škole često pozivaju roditelje i lokalno stanovništvo da sudjeluju u inicijativama, radionicama i raznim akcijama za uštedu energije. Ova suradnja ne samo da jača veze u zajednici, već i pojačava učinak napora za održivost izvan školskih zidova.

Budućnost energetske učinkovitosti u hrvatskim obrazovnim ustanovama

Kako hitnost rješavanja klimatskih promjena postaje sve veća, uloga škola i obrazovnih institucija kao pokretača promjena nedvojbeno će jačati.

U nadolazećim godinama možemo očekivati ​​još više inicijativa koje su usmjerene na obnovljive izvore energije, energetski učinkovite tehnologije i održive prakse. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih već je naglasilo važnost uključivanja tema održivosti u nacionalni kurikulum, osiguravajući da buduće generacije budu opremljene znanjem i vještinama za snalaženje u sve složenijim okolišnim pitanjima.

Put prema energetskoj učinkovitosti u hrvatskim školama primjer je potencijala obrazovnih institucija da budu moćni pokretači promjena. Usvajanjem održivih praksi i uključivanjem učenika i zajednica, škole ne smanjuju samo svoju potrošnju energije – one obrazuju generaciju ekološki svjesnih građana.

Međutim, izazovi ostaju. U izvješću za 2023. istaknuto je kako u hrvatskim školama nedostaje sustavnog obrazovanja o klimatskim promjenama, a većina se znanja stječe kroz individualne projekte koje vode proaktivni učitelji. Nadalje, samo 30% nastavnika prošlo je obuku o pitanjima okoliša i održivosti, što je najmanje među zemljama EU-a.

Iako je Hrvatska učinila značajne korake u promicanju održivosti unutar svog obrazovnog sustava, još ima prostora za napredak. Poboljšanje osposobljavanja nastavnika i sustavnija implementacija obrazovanja o okolišu ključni su koraci prema osnaživanju budućih generacija da se učinkovito bore s ekološkim izazovima.

*Mišljenja iznesena u članku isključiva su odgovornost autora i ne odražavaju nužno stavove federalnog
Ministarstva za gospodarska pitanja i klimatske promjene (BMWK).

Recommended to read.


Argonauta je član.

Hrvatski otočni proizvod
LAGUR Galeb
More 249
Partnerstvo za more
Youth and environment Europe
Zeleni forum



Argonauta manages, updates and presents:

Eko patrola »

Extracurricular educational program for sustainable development

Colentum »

Archaeological Park Colentum

Sea is life »

International volunteers blog

Jedro.eu

Adriatic cross-sectoral educational and community center for sustainable development of the island