“Hrana i održivost”- treća radionica Eko patrole.
Dana 21. ožujka 2025., održana je radionica pod nazivom “Hrana i održivost” u kojoj su sudjelovali učenici OŠ Vodice.
Naziv aktivnosti: Smrdi — užasno smrdi
Aktivnost je započela kratkim uvodom o važnosti razmišljanja o hrani, njenom porijeklu i posljedicama neodržive potrošnje. Djeca su dobila šest kartica na kojima su bile napisane činjenice vezane za proizvodnju hrane, transport, bacanje hrane i nepravde u trgovini (primjeri s jagodama iz Španjolske, kvinojom iz Južne Amerike i podacima o bacanju hrane).
Zadatak je bio pronaći sve kartice, pročitati ih naglas i zajednički raspraviti što im se čini „nelogičnim” ili „nepravednim”. Nakon toga, u manjim grupama, djeca su trebala napisati tri ključne poruke ili zaključka i predstaviti ih ostatku razreda.
Djeca su zaključila da se mnogo hrane nepotrebno baca dok istovremeno mnogo ljudi gladuje, što su smatrali „nepravednim i besmislenim“. Iznenadilo ih je koliko se energije i novca troši na prijevoz hrane iz dalekih krajeva umjesto da se kupuju lokalni proizvodi. Također, istaknuli su problem cijena namirnica koje postaju nedostupne siromašnim ljudima u zemljama gdje se te namirnice uzgajaju.
Na kraju su se složili da bi svi trebali više paziti na to koliko hrane kupuju i bacaju, da treba podržavati lokalnu proizvodnju i da je važno postavljati pitanja o porijeklu onoga što jedemo. Aktivnost je kod djece potaknula osjećaj odgovornosti te želju za pravednijim i održivijim ponašanjem.
Nakon uvodne diskusije i čitanja priča, djeca su radila na zadatku izrade kotača posljedica na temelju događaja vezanog uz kvinoju. Na početku su dobili opis događaja (nagla popularnost kvinoje u svijetu zbog njenih zdravstvenih svojstava), a zatim su zajedno određivali i zapisivali posljedice. Radilo se o složenom zadatku jer su djeca trebala razmišljati o širem utjecaju jednog događaja.
Djeca su zatim imala zadatak isti princip kotača primijeniti i na druge priče (o jagodama i otpadu hrane), čime su povezivali uzroke i posljedice te razvijali sposobnost sistemskog razmišljanja.
Djeca su kroz ovu aktivnost shvatila koliko su posljedice često skrivene i dugoročne. Naučili su da veća potražnja za kvinojom dovodi do problema koje ima lokalno stanovništvo u Andama – njima ta namirnica postaje preskupa. Također su uočili kako globalno tržište može negativno utjecati na lokalne zajednice i okoliš.
Kroz razgovor, djeca su istaknula da nisu bili svjesni koliki je put hrane do našeg tanjura i koliko problema nastaje zbog nepromišljenih odluka potrošača. Posebno ih je šokirala informacija o količini bačene hrane.
Naziv aktivnosti: Helijski štap
Aktivnost je provedena s ciljem jačanja timskog rada te razvijanja vještina suradnje i zajedničkog rješavanja problema. Djeca su bila podijeljena u dvije grupe i zadatak im je bio spustiti štap na tlo, koristeći samo dva prsta svake ruke. Naglasak je bio na suradnji i komunikaciji, jer je zadatak naizgled jednostavan, a zahtijeva koordinaciju i dogovor.
Jedna grupa brzo je prepoznala važnost zajedničkog djelovanja i spustila štap bez problema. Druga grupa imala je više poteškoća, što je dovelo do rasprave i analize prilikom refleksije. Djeca su uočila kako neuspjeh nije rezultat nesposobnosti, već manjka dogovora i slušanja unutar tima.
Djeca su zaključila da je ključ uspjeha u timskom radu dobra komunikacija, slušanje i zajedničko planiranje. Naučili su da je ponekad potrebno stati, promisliti i dogovoriti se prije nego što se krene u zadatak. Aktivnost ih je potaknula da bolje razumiju koliko je svaki član tima važan i kako pozitivna atmosfera doprinosi rješenju problema.
Naziv aktivnosti: Nemoguća misija
Djeca su bila podijeljena u grupe, svaka grupa dobila je zadatke koji uključuju pronalaženje informacija o 20 različitih namirnica, njihovom podrijetlu i prijeđenim kilometrima. Kroz zadatke su trebali napraviti popis država iz kojih dolaze namirnice, procijeniti transportne udaljenosti te ispuniti križaljku. Aktivnost je zahtijevala čitanje s razumijevanjem, suradnju, logičko povezivanje podataka i dobru organizaciju u ograničenom vremenu od 40 minuta.
Djeca su s velikim zanimanjem pristupila zadacima. Grupe su se brzo organizirale — većina je učinkovito rasporedila zadatke među članovima. Neki timovi pokazali su izvanrednu suradnju i koordinaciju, dok su drugi trebali više vremena da pronađu zajednički način rada.
Djeca su zaključila da hrana koju svakodnevno jedemo dolazi iz različitih dijelova svijeta i da njezin transport ostavlja značajan ekološki trag. Naučili su koliko je važno razmišljati o sezonskoj i lokalnoj hrani te kako mali izbori pojedinaca mogu utjecati na okoliš. U refleksiji su istaknuli da im je aktivnost pomogla bolje razumjeti važnost planiranja, zajedničkog rada i kritičkog razmišljanja. Posebno im je bilo zanimljivo koliko daleko hrana putuje i kako se to odražava na okoliš.
Naziv aktivnosti: Dan-noć u vrtu
Aktivnost je provedena s ciljem razvijanja svijesti o važnosti polikulture i raznolikosti u prehrani. Djeca su kroz igru predstavljala različite vrtove s više ili manje raznovrsnih kultura. Kroz zanimljivu simulaciju s nametnicima i “preživljavanjem” biljaka, učenici su brzo shvatili da su raznoliki vrtovi otporniji. Tijekom rasprave došli su do zaključka kako je raznolikost važna ne samo u vrtu, već i u njihovoj
prehrani. Djeca su aktivno sudjelovala, pokazala visok stupanj razumijevanja i kritičkog razmišljanja te uživala u aktivnosti.
Naziv aktivnosti: Školica pantomime
Aktivnost je provedena u obliku igre kroz koju su djeca učila o pravilima smanjenja otpada hrane i odgovornom postupanju. Kroz zabavnu pantomimu, djeca su prikazivala različite pojmove vezane uz smanjenje bacanja hrane, dok su ostali pogađali. Aktivnost je protekla u veselom i suradničkom tonu. Djeca su pokazala kreativnost, snalažljivost i razumijevanje teme. Nakon aktivnosti, uslijedila je rasprava u kojoj su djeca prepoznala važnost pažljivog planiranja kupovine i čuvanja hrane te ponovnog korištenja ostataka. Cilj aktivnosti je u potpunosti ostvaren.
Nositelj projekta je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta, a partneri na projektu su: Općina Murter-Kornati, JU NP Kornati, Dječji vrtić Spužvica Tisno, Centar za odgoj i obrazovanje Šubićevac, Udruga Aurora, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu te Osnovna škola Vodice. Projekt sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
MJESTO I DATUM: Vodice, 21. ožujka 2025.
IZVJEŠĆE SASTAVILA: Josipa Biluš