Obilježen Dan planeta Zemlje – peta radionica Argonautine Eko-patrole.

Piše: Mirta Srdarev — 24. travnja, 2022.

Dana 23. travnja 2022. godine održana je peta edukativna radionica naziva Zeleni bingo u primjeni – Ekosustav, a u okviru provedbe projekta “Kornati – važno je o moru znati 6“. Radionica je bila posebna jer smo ostvarili suradnju s Likovnom udrugom More iz Vodica te zajedničkim snagama obilježili Dan planeta Zemlje! Eko-patrola bila je dio tradicionalnog obilježavanja Dana planeta Zemlje u prekrasnom polju Staze u Vodicama kod domaćina Marije i Roka Ivande koji su nas ove godine ugostili zajedno s LU More čiji su članovi!

Dan planeta Zemlje tradicionalno se obilježava 22. travnja, međutim zbog vremenskih neprilika, dvije radionice održane su dan kasnije, 23. travnja, a s ciljem osvješćivanja važnosti, moći i ljepote drage nam Zemlje! Uz polaznike Eko-patrole i likovnih radionica, pridružili su nam se i članovi udruge LU More te roditelji polaznika. Prvu radionicu vodila je LU More (Marija Ivanda i Manuela Srdarev), dok je drugu radionicu vodila voditeljica Eko-patrole u OŠ Vodice (Mirta Srdarev) – tekst donose u nastavku:

Započeli smo program obilježavanja likovnom radionicom nadahnutom tragovima koje čovjek ostavlja u prirodi, a izraženu kroz umjetnički pravac land art.  Land art je pravac suvremene umjetnosti nastao šezdesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća u Americi i zemljama Europe. Ipak, prvi špiljski crteži plemenskih naroda prapovijesti pokazuju da je čovjeku od samih početaka ljudske vrste svojstveno ovakvo izražavanje. Međutim, smatra se da su, kao poticaj i inspiracija za nastanak land arta bili konceptualna umjetnost i minimalizam, a pravac predstavlja reakciju na komercijalizaciju umjetnosti. Umjetnost napušta muzeje i galerije i seli se u prirodu gdje se ostvaruju intervencije u prostoru monumentalnih razmjera, a što je karakteristično za Ameriku, dok se u Europi pravac više orijentira na ekološke osnove koje se zasnivaju na nastojanju da se umjetničko djelo ostvari što manjim zahvatima na prirodnom, rabljenom ili otpadnome materijalu u prirodi.

Pa su tako djeca podijeljena u manje grupe ili individualno najprije sakupljala potreban materijal za rad kojeg su mogli pronaći oko sebe, na samom terenu (kamenje, cvijeće, grančice, lišće, suhe trave …), a potom su izrađivala land art kompozicije različitih motiva (cvijet, riba, kišobran, leptir, spirala, koncentrični krugovi, gravitacijska kamena skulptura).

Ciljevi radionice su: likovno i kreativno izražavanje korištenjem jednostavnih materijala iz prirode, istraživanje i izražavanje osnovnih principa likovne kompozicije te ritma u njoj, upoznavanje autohtonih biljnih vrsta, razvijanje osjetljivosti na važnost, snagu, krhkost i ljepotu prirode. Radovi su ostali kao tragovi za nama na tlu polja snažne pozitivne i osvajajuće energije koje će vrijeme i atmosferski uvjeti s vremenom postupno mijenjati što i jesu jedne od važnijih postavki land arta.

Cilj druge radionice Zeleni bingo u primjeni – Ekosustav bio je upoznati djecu s važnošću jačanja svijesti o brizi za prirodu i okoliš te ih potaknuti da boravkom u prirodi postanu pravi mali istraživači.

Nakon što su dobili kartice s popisom materijala koji trebaju pronaći u svojoj okolini, prionuli su istraživanju – potražili su šljunak, zemlju, nešto bodljikavo, nešto ukrasno, male biljke s korijenom, mahovinu, grančice, kamenčiće, a tijekom potrage neki od učenika su se i odmorili i barem pokušali osluškivati prirodu u kojoj su boravili. Nakon što su, većinom uspješno, sakupili sve potrebno, postavili su materijale u staklenke i stvorili mali ekosustav koji je samoodrživ! Bilo im je zanimljivo vidjeti kako se nakon zatvaranja, staklenka vrlo brzo i zamaglila što znači da je sustav počeo funkcionirati – jer svaki segment u staklenci – šljunak, zemlja, mahovina, biljka i ukrasi, ima svoju ulogu u sustavu koji je samoodrživ! Kroz ovu radionicu učenici su naučili i osvijestili važnost procesa fotosinteze, biljnog svijeta, raznolikosti koja nas okružuje, kako da prenamjene (reuse) stvari (staklenka) te potvrde važnost pojma “održivosti”. U konačnici, aktivnosti u prirodi samo su potaknule njihova osjetila i motoričke sposobnosti, a briga za okolišem (sakupljanje otpada) još je jednom potvrdila da su aktivnosti usmjerene na očuvanje biljnog svijeta i prirode koja nas okružuje više nego potrebne.

Na kraju predivnog dana zajedničkom fotografijom i zahvalom upućenom majci Zemlji završili smo edukativni dio, a druženje smo nastavili kroz igru, razgovore i dijeljenje iskustava! Učenici su pokazali veliko zadovoljstvo boravkom u prirodi, a ljepotu gotovih radova, njihove izvođače i kako smo proveli jedan prekrasan dan možete pogledati u galeriji. Do idućih radionica i boravaka na otvorenom, pogledajte kako nam je bilo i što sve možete očekivati kada se u praksi pokaže što znači jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva! U snimanju radova i bilježenju događanja zdušno nam je pomogao i jedan učenik kojeg smo proglasili „službenim“ fotografom. Unaprijed se veselimo novim okupljanjima i zajedničkim druženjima uz kvalitetan program likovnih i edukativnih radionica u prekrasnom ambijentu dalmatinskog polja!

Nositelj projekta Kornati – važno je o moru znati 6 (te Argonautine Eko-patrole) je Udruga za zaštitu prirode i okoliša te promicanje održivog razvoja Argonauta, a partneri na projektu su Općina Murter-Kornati, JU NP Kornati, Dječji vrtić Spužvica Tisno, Centar za odgoj i obrazovanje Šubićevac, Udruga Aurora, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu te Osnovna škola Vodice. Projekt sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

Preporučamo pročitati.


Argonauta je član.

Hrvatski otočni proizvod
LAGUR Galeb
More 249
Partnerstvo za more
Youth and environment Europe
Zeleni forum



Argonauta vodi, ažurira i prezentira:

Eko patrola »

Vannastavni edukacijski program za održivi razvoj

Colentum »

Arheološki park Colentum

Sea is life »

Blog međunarodnih volontera

Jedro.eu

Jadranski međusektorski edukacijski i društveni centar za održivi razvoj otoka